Mexico - tirsdag den 15. juli 2008

Den lange bustur er overstået

Sidste stop inden vores endestation Playa del Carmen, var byen Tulum. De sidste timer inden vi nåede dertil, var foregået på lange lige strækninger, hvor chaufføren kørte godt til. Det må være en kedsommelig affære at være chauffør på sådan en bustur. Det var i øvrigt (og forståeligt) ikke den samme chauffør, der kørte hele turen alene. Vi havde 2 chauffører med og den, der ikke kørte, sov i en kabine under os. Han steg bare ud af bussen og tog noget af sit tøj af udenfor, før han kravlede ind i "hulen".

Efter Tulum begyndte vores spænding efter at møde næste hotel at vise sig. Noget tydede på, at vi ville få en solrig dag, for solen var efterhånden stået op. Så de negative vejrudsigter, vi havde set i San Cristobal så heldigvis ikke ud til at holde.

En time efter Tulum nåede vi til Playa del Carmen og kunne stige ud af bussen efter godt 18 timers kørsel. Det havde ikke været en pinsel at køre turen, for første del havde været spændende at køre med bjergene og 2. del gav mulighed for at sove lidt. 3. del, hvor der igen var lyst, kunne vi atter opleve lidt, selv om strækningen mellem Tulum og Playa del Carmen ikke var særlig spændende.

Vi steg af bussen og fik vores bagage udleveret mod at aflevere kvitteringer. Det er de meget emsige med og det er betryggende. Ud af busstationen og hen til en taxa, der kunne bringe os til vores hotel. Chaufføren kendte åbenbart ikke hotellet, men vi havde jo adressen fra CC-Travel, så det var ikke noget problem at finde frem til stedet. Nu var solen efterhånden højt på himlen og her var ekstremt varmt. Det var næsten uudholdeligt. Lad os bare komme i poolen, tænkte vi alle. Så da vi nåede ind i hotellets lille reception og blev spurgt "Mr. Kristensen?" inden vi nåede at finde nogle papirer frem, skyndte vi os at få arrangeret, at vores bagage blev opmagasineret og vi kunne låne et håndklæde og hoppe i poolen. Det tog ikke mange sekunder. Pyha, hvor det var dejligt at blive kølet af. Vi havde alle set frem til et hotel med swimmingpool og selv om hotellets pool ikke var den største, vi har oplevet, så var der fin plads til at svømme lidt rundt.

Efter lidt tid ved poolen, gik vi ned, for at inspicere stranden. Turen derned var ikke mere end 10 minutter men der var meget varmt, så det var lidt hårdt at nå derned. For pokker, hvordan vil her ikke være, når det bliver sommer, tænkte jeg.

Vi spiste frokost på en stråtækt restaurant ved stranden. Maden var overraskende god men prisen var også skruet lidt op - i hvert fald i forhold til, hvad vi havde oplevet tidligere på turen. Det havde vi nu også forventet. Dette var et mere turistpræget område og alle snakkede f.eks. engelsk.

Efter en tur i havet - det var lækkert med fin ren sandstrand - gik det retur til hotellet, for at indrette os i de 2 værelser, vi havde fået. Det viste sig at være meget fine værelser med udgang i stueniveau - lige ud til poolen. Hvor belejligt.

Sidst på eftermiddagen trak vi os tilbage til værelserne, efter at have fået en god portion sol. Marie var træt og utilpas, så hun lagde sig til at sove og vi andre måtte selv kæmpe med at finde aftensmad. Vi gik op i gågaden, der viste sig at være lige bag hotellet. Her fandt vi hurtigt frem til en restaurant La Vagabonda, hvor der blev serveret fin fin mad. Standarden var noget højere, end vi havde oplevet mange andre steder - igen et resultat af turistområdet. Prisen var til gengæld, at det ikke var helt så autentisk mexicansk mad. Jeg bestilte en New York steak i stedet og det var et super stykke kød. Både Lasse og Vibe var også begejstret for deres mad og Lasse begyndte allerede at plage om, at vi skulle spise her igen.

Tilbage til den småsyge Marie, der havde fået det bedre men ikke orkede at foretage sig mere i dag. Så vi kravlede til køjs. Godt trætte efter en noget usammenhængende foregående nat.